Barn

Återrapportering av ekonomiskt stöd till lokala brottsförebyggande projekt rörande barn.

För sakuppgifter och slutsatser i slutrapporterna ansvarar respektive författare eller organisation. Materialet är sammanställt av Brottsförebyggande rådets enhet för lokalt brottsförebyggande arbete. En * efter projektets titel innebär att textavsnittet också ingår i andra kategorier i sammanställningen.

RePulse GrästorpPDF*

RePulse Grästorp - slutrapportPDF
Dnr B3.3-0311/2012
Grästorps kommun har genomfört en utvärdering "Tidigt nå barn och ungdomar med bristande impulskontroll i skolan” och erbjudit kursen RePulse för att hitta andra strategier för sitt beteende. Kommunen ville erbjuda alla elever som har svårt att hantera sin bristande impulskontroll att gå en kurs i RePulse. Skolan utbildade instruktörer bland personer som möter barn/ungdomar i riskmiljö. Utvärdering har skett löpande efter varje avslutad kurs, genom enkäter och intervjuer. En rapport har sammanställts efter ett år av aktiviteter, med utvärdering och sammanställning av data som samlats in. Elevhälsoteamet på skolan har ansvarat för styrning och utvärdering av arbetet. Utvärderingens resultat visar på svårigheter att nå ”rätt” ungdomar med ett förebyggande arbete, något som även lyfts i andra utvärderingar av liknande insatser. Slutrapporterat augusti 2015.

Utvärdering av Utredningscentrum för unga lagöverträdarePDF*
Rapport från FoUPDF5.1-0275/2013
Värmdö kommun har låtit FoU Södertörn utvärdera sitt projekt Utredningscentrum för unga lagöverträdare. Verksamheten startades 2008 och bestod av ett samarbete mellan socialkontoret i Värmdö kommun, Värmdö närpolis och Åklagarkammaren i City. Syftet var att utveckla en effektiv samverkan kring ungdomar mellan 12-18 år som begått brott och var skrivna i Värmdö kommun. Genom snabb intervention och samverkan ville kommunen minska kriminaliteten bland ungdomarna. Samverkansgruppen vill ge ungdomar som begår brott och deras anhöriga stöd, skapa effektiv samverkan mellan anhöriga, skola m.fl., och öka antalet medlingsärenden. Resultatet visade att samlokaliseringen, som fanns under en tid, hade positiv betydelse för samverkan och resultat. Slutrapporterat januari 2015.

Metodutveckling*PDF
Dnr. B3.3-0273/2011.  
Hudiksvalls kommun och Polismyndigheten i Gävleborg har utvecklat integrerade insatser för barn och ungdomar under 15 år som riskerar att utveckla en kriminell bana. Projektet omfattade en rad aktiviteter såsom kompetenshöjning bland aktuella aktörer, utveckling av en evidensbaserad metod, utarbeta rutiner, spridningsseminarium och plan för upprättande av projektet i den ordinarie verksamheten. Slutrapporterat december 2012.

Barn med tidigt normbrytande beteende*PDF
Dnr B3.3-0320/2010.
Munkfors kommun. Forskning visar på att ju tidigare man debuterar i normbrytande beteende desto större risk är det för fortsatt normbrytande beteende och kriminalitet. Målet med projektet var att tidigare upptäcka barn med normbrytande beteende. Detta har gjorts genom än råd åtgärder såsom utbildning kring risk- och skyddsfaktorer, utbildning om tidigt normbrytande beteende och utbildning i screening- och bedömningsinstrumentet Ester. Projektet har skett i samverkan med flera förvaltningar på kommunen och landstinget. Slutrapporterat februari 2013.

Samordning för arbetet kring normbrytande barn/ungdomar*PDF
Dnr B3.3-0103/2010.
Västerås Stad, Skolgemensamt stöd har genomfört projektet Samordning för arbetet kring normbrytande barn/ungdomar. Målet var att minimera antalet hemmasittare (fullständig frånvaro som pågått i minst en månad) och att utveckla samverkansmodell mellan kommunen och landstinget kring barn och ungdomar med normbrytande beteende. Målgruppen var barn och ungdomar åk 1-åk 9, som riskerar att hamna i kriminalitet och utanförskap. För att få en bild av hur många elever som var hemmasittare och hur samverkan fungerar så skickades en enkät till alla femtiosju grundskolor i Västerås Stad. Ett antal samverkansmöten har hållits och det har upprättats en ny överenskommelse om lokal samverkan kring ungdomar i behov av särskilt stöd. Skolor som uppgivit i enkäten att de har hemmasittande elever (16 stycken) har följts upp och erbjudits stöd. Slutrapporterat september 2011.

Godnattsagor inifrån*PDF
Dnr B3.3-0453/2007.
Projektet handlade om att ge föräldrar som sitter i fängelse möjlighet att läsa godnattsagor på cd till sina barn. Syftet var att stärka relationen mellan barn och förälder och minska de negativa effekter som kan uppstå i och med fängelsetiden. En studiecirkel har genomförts i flera omgångar där ca 40 interner (pappor) har deltagit. På grund av många förfrågningar från andra anstalter och bibliotek, hur man ska gå tillväga för att starta, har en dokumentärfilm och metodhandbok börjat tas fram och förväntas vara färdiga i maj 2010. Ett liknande projekt har bedrivits i England där det rönt stort intresse och vunnit ett flertal priser. Slutrapporterat februari 2010.

IFU — Intensiv föräldrautbildning*PDF
Dnr B3.3-0464/2005.
Projektet "IFU — Intensiv föräldrautbildning" syftade till att stödja utsatta barn och familjer genom föräldrastödjande verksamhet. Detta stöd var en utvärdering av projektet. En doktorsavhandling har genomförts av Ulf Axberg knuten till Göteborgs universitet. Slutrapporterat oktober 2009.

Trygg skola*PDF
Dnr B3.3-0153/2007.
Projektet var en uppföljning av en undersökning från 2006 om utsatthet för brott, kränkningar och upplevd otrygghet i två skolor vardera i kommunerna Tyresö, Nacka och Värmdö. Projektet har identifierat förekomsterna av brott, kränkningar och otrygghet. Åtgärder har vidtagits och även en uppföljning har gjorts av dessa. Slutrapporterat mars 2009.

Vändpunkt för elever genom föräldrar*PDF
Dnr B3.3-0472/2004.
Projekt i Bergsjön i Göteborg som vände sig till barn och ungdomar t.o.m. 16 år som befinner sig i riskzonen, har anmälts eller misstänks för ett första brott samt till föräldrar till ovanstående barn. Genom samverkan mellan socialtjänst, skola och fritidsverksamhet samt med polisen och genom funktionell familjeterapi ville man bedriva förebyggande vård och behandling av barn och unga med destruktivt beteende. Bekymringssamtal, stöd vid kontakter med rättsvårdande myndigheter. Slutrapporterat juni 2006.

IFU - Intensiv Föräldrautbildning*PDF
Dnr B3.3-0463/2005.
Ett projekt i Västerås som syftar till att stödja svårt utsatta barn och familjer genom föräldrastödjande verksamhet. Det består dels av föräldragrupper och dels av individuellt anpassad fritidsverksamhet för barn i åldern 2-10 år. Avsikten är att förebygga beteendeproblem hos barn och reducera riskerna för kriminalitet och missbruk. Slutrapporterat januari 2007.

CAPisci-metoden. Tre år med insatser på Rosengårdsskolan*PDF
Dnr B3.3-0151/2006.
CA-Pisci-metoden används i skolan för barn med de allra sämsta förutsättningarna och för att bryta otrygghetstrenden på Rosengårdsskolan i Malmö. Socialpedagoger i skolan. Efter tre år införlivat i verksamheten. Vetenskapligt utvärderat. Slutrapporterat november 2007.

Kartläggning av familjer som samtidigt var aktuella för insatser på utredningssektionen och ekonomisektionen i FalkenbergPDF
Dnr B3.3-0157/2007.
Hypotesen var att det fanns samband mellan utrikes födda som uppbär försörjningsstöd och gruppen unga utrikes födda och brottslighet för att därefter arbeta fram metoder i utredningsförfarandet för att förebygga brottslighet. Kartläggningens siffror visade att hypotesen stämde. Slutrapporterat september 2007.

Samarbetsprojekt i Eslöv för att motverka skadegörelse, stölder och hot*PDF
Dnr B3.3-0089/2007
För att utveckla samverkansarbetet mellan socialtjänst, skola och polis samt det kommunala bostadsbolaget EBO samlades representanter till ett tvådagars internat. Målen var att gå igenom förutsättningar och lagstiftning för respektive aktör (skola, socialtjänst, polis och EBO), upprätta årsplan för 2007 samt träffas och umgås tvärsektoriellt för ökad framtida samverkan. Program och utgångspunkter. Slutrapporterat september 2007.

Barns väg till kriminalitetPDF
Dnr B3.3-0509/2006.
Kartläggning gjord av Västerviks kommun i syfte att få en bild av vad som leder in barn på en kriminell bana. Vad får en tjej eller kille i en mellanstor kommun att börja snatta, misshandla eller ägna sig åt skadegörelse? Vilka faktorer inverkar och hur mycket? Intervjuer, enkätundersökning, förslag till åtgärder. Slutrapporterat maj 2007.

BybooPDF
Dnr B3.3-0524-2006.
Bakgrunden till projektet är en tidigare genomförd kunskapsöversikt om digital mobbning. Projektet syftade till att prova ett experimenterande angreppssätt genom en lokalt avgränsad community för elever, lärare och föräldrar i klass 3 och 4 i Johannishusskolan i Ronneby kommun. Avsikten var att öka både ungas och vuxnas kunskap kring digital kommunikation samt studera hur de sociala relationerna i pilotstudiens klasser påverkades genom deltagande i nätgemenskapen. Slutrapporterat februari 2008.

Program supporter Göteborg*PDF
Dnr B3.3-0430/2007.
Projektet syftade till att förebygga supportervåld och rekrytering av minderåriga till kriminella supportergrupper. Detta har gjorts genom att aktivt arbeta uppsökande på och runt större idrottsevenemang. Ett tiotal fältgrupper från olika stadsdelar i Göteborg har deltagit under 22 matcher och haft cirka 200 stycken ungdomsträffar. Projektet var ett samverkansprojekt mellan ungdomsarbetare, klubbar, polis och föräldrar. Projektet har även haft nära samarbete med program support Stockholm. Slutrapporterat januari 2009.

ART/rePULSE i skolanPDF
Dnr B3.3-0507/2006. Syftet med projektet var att personalen skulle kunna identifiera riskbeteenden hos elever på ett tidigt stadium genom att träna dem i att hantera situationer på ett icke aggressivt sätt. RePULSE har ART som utgångspunkt och är en träningsmetod för barn som behöver träna impulskontroll, sociala färdigheter samt moralutveckling. Utbildningen var anpassad till att arbeta med enskilda elever. Inom projektet utbildades 24 lärare till ART/rePULSE-instruktörer.  Även en storföreläsning hölls för pedagogisk personal i kommunen. 33 elever hade genomfört rePULSE och fått diplom vid slutredovisningstillfället men flera håller på och målet är att minst 48 stycken elever får gå i rePULSE-kurs inom projektet. Slutrapporterat februari 2009.

Sidan senast uppdaterad: 2017-06-26

Kategorier

Slutrapporter