Barn

Återrapportering av ekonomiskt stöd till lokala brottsförebyggande projekt rörande barn.

För sakuppgifter och slutsatser i slutrapporterna ansvarar respektive författare eller organisation. Materialet är sammanställt av Brottsförebyggande rådets enhet för utveckling av brottsförebyggande arbete.

Ladda ner slutrapporten

MVP är ett skolbaserat utbildningsprogram med syftet att förebygga våld. Där utvalda elever i årskurs 9 får handledning för att möta alla elever i årskurs 6 och hålla i elva läropass under ett läsår. Under passen får deltagarna reflektera kring normer kopplade till våldsanvändning och hur de kan agera mot olika former av kränkande behandling i sin vardag. Målsättningarna är att nå konsensus kring att våld tar sig olika uttryck och att öka elevernas benägenhet att ingripa till förmån för utsatta. Utifrån intervjuer tycks våldsanvändningen mellan eleverna generellt har minskat sedan implementeringen. Enligt skolpersonalen har programmet bidragit med en intern samsyn kring det förebyggande arbetet och dess betydelse i förhållande till externa samverkansaktörer.

Ladda ner slutrapporten

Syftet med utvärderingen var att belysa och analysera hur projekt Stärka värdegrund och stabilitet på Råslätt bidrar till att civilsamhällets aktörer i samverkan med kommunala verksamheter utvecklar ungdomsarbete i avsikt att främja ungdomars integration och delaktighet samt förebygga brott. Utvärderingen lägger tonvikten vid projektets samverkansinriktning (planering, etablera samsyn och strategisk utveckling). Resultat visar att det i Råslätt pågår ett omfattande främjande- och förebyggande arbete kring målgruppen barn och unga. Det finns dock skäl att diskutera hur långsiktighet i ett arbete som i så hög grad vilar på människors frivilliga engagemang ska säkerställas.

Ladda ner slutrapporten

Rapportens fokus ligger på att belysa och analysera förutsättningarna för att skapa en känsla av både delaktighet och sammanhang bland barn och ungdomar. Och hur det avspeglas i Fryshusets mobila teams arbete i stadsdelen Östberga i Stockholm. Därtill tas det upp hur det mobila teamets ledare har organiserat arbetet men också hur samverkansvillkoren ser ut mellan ser ut mellan Fryshusets mobila team och övriga aktörer i området som på olika sätt också jobbar för att skapa bättre livsvillkor för barn och unga i Östberga. Rapporten kommer fram till att det mobila teamets arbete är föredömligt och att de processer som satts igång borde utvecklas vidare.

Ladda ner slutrapporten

I Trygg fotboll Göteborg samverkar polis, kommun och fotbollsklubb med syfte att minska otryggheten, brottsligheten och ordningsstörningarna med hjälp av förbättrad samverkan samt förebyggande arbete. I projektets planering låg fokus framför allt på att utveckla en bristfällig samverkan samt att ta fram nya, och mindre repressiva, metoder att hantera risksupportrar – vilket kan betecknas social prevention. Utvärderingen visar att projektet verkar ha medfört förbättrade rutiner för samverkan, men att det inte gjorts så mycket som planerat avseende social prevention, och att man istället har genomfört ett antal insatser inom situationell prevention.

Ladda ner slutrapporten

Ungdomar som varit utsatta för våld söker ofta sjukvård på grund av andra symtom och många lider av psykisk ohälsa. De har även ökad risk för reviktimisering. Som en del av ett femårigt samarbetsprojekt mellan kvinnokliniken i Kalmar och Linnéuniversitetet undersöks i denna delstudie om ungdomar blivit utsatta för våld samt om de berättar om det på ungdomsmottagningen. Detta i syfte att kunna erbjuda behovsanpassat stöd. Av 500 ungdomar i åldern 15-25 angav 43,2 % att de någon gång under livet varit utsatta för emotionellt, fysiskt och/eller sexuellt våld. Av dessa ungdomar hade 21,8 % berättat om sin våldsutsatthet under besöket på ungdomsmottagningen.

Trygg i skolan

Inkom december 2018.
Kategorier: Barn, Ungdomar, Skolan, Trygg miljö

Ladda ner slutrapporten

I syfte att stärka förebygga kränkningar och kriminalitet, etablera samverkan och öka tryggheten skulle en högstadieskola i Enköpings kommun utveckla sitt trygghets- och säkerhetsarbete tillsammans med en extern aktör. Trots att projektet inte fortlöpte enligt plan skildrar rapporten både intressanta resultat av elevernas trygghet över tid såväl som ger rekommendationer för att kunna genomföra ett lyckat förändringsarbete i en skola i termer av samverkan och förankring.

Ladda ner slutrapporten

RISK är ett socialt förebyggande program som Räddningstjänsten Syd erbjuder för ungdomar med olika slags svårigheter i syfte att skapa förtroende för myndigheten, dess uppdrag och personal samt öka ungdomarnas motivation för skolan. Utvärderingen utgår från intervjuer med räddningstjänstens personal, ungdomarna och deltagande observation. I rapporten framgår att RISK är ett ambitiöst välfungerande program men framhåller också rekommendationer om hur arbetet med RISK kan utvecklas i framtiden.

RePulse Grästorp

Inkom augusti 2015.
Kategorier: Barn, Ungdomar, Skolan

Ladda ner utvärderingen
Ladda ner slutrapporten

Grästorps kommun har genomfört en utvärdering "Tidigt nå barn och ungdomar med bristande impulskontroll i skolan” och erbjudit kursen RePulse för att hitta andra strategier för sitt beteende. Kommunen ville erbjuda alla elever som har svårt att hantera sin bristande impulskontroll att gå en kurs i RePulse. Skolan utbildade instruktörer bland personer som möter barn/ungdomar i riskmiljö. Utvärdering har skett löpande efter varje avslutad kurs, genom enkäter och intervjuer. En rapport har sammanställts efter ett år av aktiviteter, med utvärdering och sammanställning av data som samlats in. Elevhälsoteamet på skolan har ansvarat för styrning och utvärdering av arbetet. Utvärderingens resultat visar på svårigheter att nå ”rätt” ungdomar med ett förebyggande arbete, något som även lyfts i andra utvärderingar av liknande insatser.

Ladda ner slutrapporten

Värmdö kommun har låtit FoU Södertörn utvärdera sitt projekt Utredningscentrum för unga lagöverträdare. Verksamheten startades 2008 och bestod av ett samarbete mellan socialkontoret i Värmdö kommun, Värmdö närpolis och Åklagarkammaren i City. Syftet var att utveckla en effektiv samverkan kring ungdomar mellan 12-18 år som begått brott och var skrivna i Värmdö kommun. Genom snabb intervention och samverkan ville kommunen minska kriminaliteten bland ungdomarna. Samverkansgruppen vill ge ungdomar som begår brott och deras anhöriga stöd, skapa effektiv samverkan mellan anhöriga, skola m.fl., och öka antalet medlingsärenden. Resultatet visade att samlokaliseringen, som fanns under en tid, hade positiv betydelse för samverkan och resultat.

Metodutveckling

Inkom december 2012.
Kategorier: Barn, Ungdomar

Ladda ner slutrapporten

Hudiksvalls kommun och Polismyndigheten i Gävleborg har utvecklat integrerade insatser för barn och ungdomar under 15 år som riskerar att utveckla en kriminell bana. Projektet omfattade en rad aktiviteter såsom kompetenshöjning bland aktuella aktörer, utveckling av en evidensbaserad metod, utarbeta rutiner, spridningsseminarium och plan för upprättande av projektet i den ordinarie verksamheten.

Barn med tidigt normbrytande beteende

Slutrapporterat februari 2013.
Kategorier: Barn, Föräldrastöd

Ladda ner slutrapporten

Projekt i Munkfors kommun. Forskning visar på att ju tidigare man debuterar i normbrytande beteende desto större risk är det för fortsatt normbrytande beteende och kriminalitet. Målet med projektet var att tidigare upptäcka barn med normbrytande beteende. Detta har gjorts genom än råd åtgärder såsom utbildning kring risk- och skyddsfaktorer, utbildning om tidigt normbrytande beteende och utbildning i screening- och bedömningsinstrumentet Ester. Projektet har skett i samverkan med flera förvaltningar på kommunen och landstinget.

Ladda ner slutrapporten

Västerås Stad, Skolgemensamt stöd har genomfört projektet Samordning för arbetet kring normbrytande barn/ungdomar. Målet var att minimera antalet hemmasittare (fullständig frånvaro som pågått i minst en månad) och att utveckla samverkansmodell mellan kommunen och landstinget kring barn och ungdomar med normbrytande beteende. Målgruppen var barn och ungdomar åk 1-åk 9, som riskerar att hamna i kriminalitet och utanförskap. För att få en bild av hur många elever som var hemmasittare och hur samverkan fungerar så skickades en enkät till alla femtiosju grundskolor i Västerås Stad. Ett antal samverkansmöten har hållits och det har upprättats en ny överenskommelse om lokal samverkan kring ungdomar i behov av särskilt stöd. Skolor som uppgivit i enkäten att de har hemmasittande elever (16 stycken) har följts upp och erbjudits stöd.

Godnattsagor inifrån

Inkom februari 2010.
Kategorier: Barn, Föräldrastöd

Ladda ner slutrapporten

Projektet handlade om att ge föräldrar som sitter i fängelse möjlighet att läsa godnattsagor på cd till sina barn. Syftet var att stärka relationen mellan barn och förälder och minska de negativa effekter som kan uppstå i och med fängelsetiden. En studiecirkel har genomförts i flera omgångar där ca 40 interner (pappor) har deltagit. På grund av många förfrågningar från andra anstalter och bibliotek, hur man ska gå tillväga för att starta, har en dokumentärfilm och metodhandbok börjat tas fram och förväntas vara färdiga i maj 2010. Ett liknande projekt har bedrivits i England där det rönt stort intresse och vunnit ett flertal priser.

Ladda ner slutrapporten

Projektet "IFU — Intensiv föräldrautbildning" syftade till att stödja utsatta barn och familjer genom föräldrastödjande verksamhet. Detta stöd var en utvärdering av projektet. En doktorsavhandling har genomförts av Ulf Axberg knuten till Göteborgs universitet.

Trygg skola

Inkom mars 2009.
Kategorier: Barn, Ungdomar, Skolan, Trygg miljö

Ladda ner slutrapporten

Projektet var en uppföljning av en undersökning från 2006 om utsatthet för brott, kränkningar och upplevd otrygghet i två skolor vardera i kommunerna Tyresö, Nacka och Värmdö. Projektet har identifierat förekomsterna av brott, kränkningar och otrygghet. Åtgärder har vidtagits och även en uppföljning har gjorts av dessa.

Ladda ner slutrapporten

Projekt i Bergsjön i Göteborg som vände sig till barn och ungdomar t o m 16 år som befinner sig i riskzonen, har anmälts eller misstänks för ett första brott samt till föräldrar till ovanstående barn. Genom samverkan mellan socialtjänst, skola och fritidsverksamhet samt med polisen och genom funktionell familjeterapi bedriva förebyggande vård och behandling av barn och unga med destruktivt beteende utifrån bekymringssamtal, stöd vid kontakter med rättsvårdande myndigheter.

Ladda ner slutrapporten

Ett projekt i Västerås som syftar till att stödja svårt utsatta barn och familjer genom föräldrastödjande verksamhet. Det består dels av föräldragrupper och dels av individuellt anpassad fritidsverksamhet för barn i åldern 2-10 år. Avsikten är att förebygga beteendeproblem hos barn och reducera riskerna för kriminalitet och missbruk.

Ladda ner slutrapporten

CA-Pisci-metoden används i skolan för barn med de allra sämsta förutsättningarna och för att bryta otrygghetstrenden på Rosengårdsskolan i Malmö. Socialpedagoger i skolan. Efter tre år införlivat i verksamheten. Vetenskapligt utvärderat.

Ladda ner slutrapporten

Hypotesen var att det fanns samband mellan utrikes födda som uppbär försörjningsstöd och gruppen unga utrikes födda och brottslighet för att därefter arbeta fram metoder i utredningsförfarandet för att förebygga brottslighet. Kartläggningens siffror visade att hypotesen stämde.

Ladda ner slutrapporten

För att utveckla samverkansarbetet mellan socialtjänst, skola och polis samt det kommunala bostadsbolaget EBO samlades representanter till ett tvådagars internat. Målen var att gå igenom förutsättningar och lagstiftning för respektive aktör (skola, socialtjänst, polis och EBO), upprätta årsplan för 2007 samt träffas och umgås tvärsektoriellt för ökad framtida samverkan. Program och utgångspunkter.

Barns väg till kriminalitet

Inkom maj 2007.
Kategorier: Barn, Ungdomar

Ladda ner slutrapporten

Kartläggning gjord av Västerviks kommun i syfte att få en bild av vad som leder in barn på en kriminell bana. Vad får en tjej eller kille i en mellanstor kommun att börja snatta, misshandla eller ägna sig åt skadegörelse? Vilka faktorer inverkar och hur mycket? Intervjuer, enkätundersökning, förslag till åtgärder.

Byboo

Inkom februari 2008.
Kategorier: Barn, Skolan

Ladda ner slutrapporten

Bakgrunden till projektet är en tidigare genomförd kunskapsöversikt om digital mobbning. Projektet syftade till att prova ett experimenterande angreppssätt genom en lokalt avgränsad community för elever, lärare och föräldrar i klass 3 och 4 i Johannishusskolan i Ronneby kommun. Avsikten var att öka både ungas och vuxnas kunskap kring digital kommunikation samt studera hur de sociala relationerna i pilotstudiens klasser påverkades genom deltagande i nätgemenskapen.

Program supporter Göteborg

Inkom januari 2009.
Kategorier: Barn, Ungdomar

Ladda ner slutrapporten

Projektet syftade till att förebygga supportervåld och rekrytering av minderåriga till kriminella supportergrupper. Detta har gjorts genom att aktivt arbeta uppsökande på och runt större idrottsevenemang. Ett tiotal fältgrupper från olika stadsdelar i Göteborg har deltagit under 22 matcher och haft cirka 200 stycken ungdomsträffar. Projektet var ett samverkansprojekt mellan ungdomsarbetare, klubbar, polis och föräldrar. Projektet har även haft nära samarbete med program support Stockholm.

ART/rePULSE i skolan

Inkom februari 2009.
Kategorier: Barn, Skolan

Ladda ner slutrapporten

Syftet med projektet var att personalen skulle kunna identifiera riskbeteenden hos elever på ett tidigt stadium genom att träna dem i att hantera situationer på ett icke aggressivt sätt. RePULSE har ART som utgångspunkt och är en träningsmetod för barn som behöver träna impulskontroll, sociala färdigheter samt moralutveckling. Utbildningen var anpassad till att arbeta med enskilda elever. Inom projektet utbildades 24 lärare till ART/rePULSE-instruktörer. Även en storföreläsning hölls för pedagogisk personal i kommunen. 33 elever hade genomfört rePULSE och fått diplom vid slutredovisningstillfället men flera håller på och målet är att minst 48 stycken elever får gå i rePULSE-kurs inom projektet.

Sidan senast uppdaterad: 2019-06-24

Kategorier